Google’ın arama motoru sonuçlarını oluştururken onlarca farklı algoritmadan yararlandığı tüm SEO uzmanları tarafından bilinmektedir. Peki bu arama motoru optimizasyonu etkenleri nelerdir, bu etkenlere karşı nasıl çalışmalar yapmalıyız?
İşte karşınızda arama motoru optimizasyonu çalışmaları hakkında aklınızdan çıkarmamanız gereken 100 kritik etken.
Arama Motoru Optimizasyonu Etkenleri
Domain
1 – Domain Yaşı: Google’ın yaptığı bir açıklamaya göre 6 aylık bir domain ile 1 yıllık domain arasında çok da büyük bir fark yok. Bu ifadeden çok net anlaşılıyor ki, domain yaşı önemli. Ama çok fazla değil…
2- Domaindeki Anahtar Kelime: Domainde anahtar kelime olması arama motoru optimizasyonu açısından önemli diyebiliriz. Google’ın anahtar kelimeleri arama sonuçlarında kalın olarak işaretlediğini unutmamak gerekir.
3 – Domaindeki İlk Kelimenin Anahtar Kelime Olması: Domainde yer alan ilk kelimenin anahtar kelime olması çok az da olsa, arama motoru sonuçlarını olumlu olarak etkilemektedir.
4 – Domain Kayıt Süresi: Google’ın aldığı bir patentte, açık bir şekilde domain kayıt süresinin uzunluğunun öneminden bahsediliyor. Eğer domain sürenizi uzatacaksanız, birkaç yıl daha eklemenizi önerebilirim.
5- Subdomaindeki Anahtar Kelime: Moz’un yaptığı bir araştırmaya göre subdomainde yer alan anahtar kelime arama motoru sonuçlarını olumlu etkilemektedir.
6- Alan Adı Geçmişi: Bir alan adının devamlı el değiştirmesi, SEO açısından önerilmez.
7 – Tam Eşleme Domain (EMD): Eğer kaliteli bir web siteniz varsa domainin anahtar kelimenin tam eşleme halinde olması arama motoru optimizasyonu çalışmalarınızı olumlu etkileyecektir ancak eğer siteniz çok kaliteli değilse durum tam tersine dönebilir.
8 – Açık veya Gizli Whois: Matt Cutts yıllar önce gizli whois bilgileri için “saklanmak istenen bazı bilgiler” gibi bir ifade kullanmıştı. Whois bilgilerinin görünür olmasını tercih edebilirsiniz.
9 – Whois Sahibinin Cezalandırılması: Eğer Google bir web site sahibinin spam çalışmalar yaptığından şüphelenirse, o kişiye ait diğer siteleri de mercek altına alabilir.
10 – Ülke Domain Uzantıları: .tr uzantısının ülke içi arama sonuçlarında çok daha iyi sonuçlar verdiğine dair bir inanış var.
Sayfa
11 – Başlıkta Anahtar Kelime Kullanımı: Başlıkta mutlaka ama mutlaka anahtar kelime geçirmelisiniz. SEO çalışmaları için en değerli çalışma hiç kuşkusuz doğru başlık kullanımıdır. (Kaliteli içerik olduğu taktirde…)
12 – Başlığın Anahtar Kelime ile Başlaması: Başlıklarınızda anahtar kelime kullanımını olabildiğince başlarda yapmanızda fayda var. Yani başlığınız anahtar kelimeniz ile başlasın.
13- Meta Açıklamalarında Anahtar Kelime Kullanımı: Meta açıklamalarında anahtar kelime kullanımı dolaylı yoldan SEO çalışmalarınızı olumlu etkileyecektir.
14 – H1 Etiketinde Anahtar Kelime Kullanımı: H1 yani başlıktan sonra gelen alt başlıkta anahtar kelime kullanımı oldukça önemlidir.
15 – Anahtar Kelime Yoğunluğu: İçeriğinizde kullandığınız anahtar kelimelerin diğer kelimelere oranının fazla olması, Google sonuçlarını olumlu etkileyecektir.
16 – İçerik Uzunluğu: İçeriklerinizde kullandığınız kelime sayısı olabildiğince uzun olmalıdır. Google üst sıralarda çıkan birçok makalenin minimum 1500-2000 kelimeden oluştuğunu göreceksiniz.
17 – Sayfa Yüklenme Hızı: Birçok arama motoru gibi Google da sayfa yüklenme hızını sıralama etkeni olarak kullanmaktadır. Siteniz oldukça hızlı yüklenmelidir (ortalama 0.5 saniye)
18 – Yinelenen İçerik: Yinelenen içerik problemi sayfalarınızın SEO değerini önemli oranda düşürecek ve sayfaların birbirleri ile rekabet etmelerine neden olacaktır.
19 – Görsel Optimizasyonu: Görsellerinizin boyutu, adı, alt etiketi sayfalarınızın çok daha rahat anlamlandırılmasına neden olacaktır.
20 – Güncelleme: Google güncellenen içerikleri çok sever. Ara ara sayfalarınızı ziyaret edip, gerekli güncellemeler yapabilirsiniz.
21 – İlk 100 Kelime: İçeriğin 100 kelimesinde anahtar kelime kullanımı, sayfanın anahtar kelimeniz ile alakalı olduğunu işaret edecektir.
22 – Diğer H Etiketleri: H1’in dışındaki diğer H etiketlerinde de olabildiğince anahtar kelime kullanabilirsiniz.
23 – Tam eşleme: İçeriklerinizde anahtar kelimenizin tam eşleme versiyonunu mutlaka kullanmalısınız. Örnek: “nedir” ve “ne demek” kelimeleri Google sıralamalarında çok önemli farklılıklar yaratabilir.
24 – Dışarıya Link Vermek: Son yıllarda dışarıya verilen linklerin SEO ya olumlu etkileri oldukça sık konuşulur oldu. İçeriklerinizden diğer otorite sitelere link vermeyi pas geçmeyin derim.
25 – Dil Bilgisi ve İmla Hataları: Google der ki: web site sahipleri içeriklerinde dil bilgisi ve imla kurallarına dikkat etmeliler. Bu konu SEO sonuçlarını etkilemektedir.
26 – Özgün İçerik: Eğer sayfanızdaki içerik özgün değilse, başarı ne yazık ki pek de mümkün olmayacaktır.
27 – Dofollow – Nofollow: Bir sayfadan çok fazla sayıda çıkılan dofollow linkler, o sayfaların gücünü azaltacaktır. Arada linklerinize nofollow etiketi ekleyebilirsiniz.
28 – Medya Araçları: İçeriklerde kullanılan değişik medya araçları (görsel, video, infografik), sayfaların değerine değer katacaktır.
29 – İç Linkleme: Site içi linkleme çalışmaları ile değerli olan sayfalarınızı bir adım öne çıkarabilirsiniz.
30 – Kırık Linkler: Bir web sitede çok fazla sayıda kırık link olması, o sayfanın otorite değerini düşürmektedir.
31 – Okuma Seviyesi: İçeriklerinizin okunabilir olması gerekir.
32 – HTML Hataları: Sayfalarınızın html yapısı ne kadar basit olursa, Google sayfalarınızı o kadar rahat ve hızlı tarayacaktır.
33 – Domain Otorite Değeri: Tüm verilerin aynı olduğu kabul edildiğinde, otorite değeri yüksek olan bir sitede yer alan web sayfası, otorite değeri düşük olana göre daha iyi sonuç verecektir.
34 – URL Uzunluğu: Sayfa URL si olabildiğince kısa olmalıdır.
35 – Klasör Yapısı: Sayfanız ana dizine yakın olması, SEO sonuçlarını olumlu etkileyecektir. (Örnek; ornek.com/mobilyalar/mobilya yerine ornek.com/mobilya şeklinde tavsiye ediyorum.)
36 – Sayfanın Kategorisi: Sayfanın ait olduğu kategori onunla alakalı olmalıdır. Aksi taktirde bir arama motoru optimizasyonu kaybı meydana gelebilir.
37 – URL’de Anahtar Kelime: URL’de anahtar kelimeniz mutlaka geçmelidir.
38 – Breadcrumb: URL breadcrumb yapısı Google’a önemli bilgiler vermektedir ve bu sunduğunuz fayda, arama sonuçlarını etkilemektedir.
39 – Numaralandırma ve Sıralamalar: İçeriklerinizde yer alan imli veya numaralı listeler, içeriklerinizin daha rahat okunmasını sağlayacaktır.
40 – Site Haritası Öncelikleri: Site haritasındaki öncelik ayarlamaları, arama motoru sonuçlarını olumlu etkileyebilir.
41 – Sayfa Yaşı: Sık güncellenen eski sayfalar, yeni sayfalara oranla arama sonuçlarında çok daha üst sıralarda çıkabilmektedir.
42 – Kullanıcı Dostu Sayfa Dizaynı: Google sayfa dizaynı konusuna oldukça önem veriyor. Tasarım konusuna dikkat edin derim.
43 – Park Etmiş Domain: Park etmiş domainler uzun süredir Google sonuçlarında değer kaybetmektedir.
Web Site
44 – Değerli İçerik: Google, kullanıcılara değerli ve özgün içerik temin etmeyen web siteleri hiç ama hiç sevmemektedir. Bu sebepten satış ortaklığı programını kullanan web site sahipleri, SEO çalışmalarında oldukça dikkatli olmalıdır.
45 – İletişim Sayfası: Google, web site sahiplerinin iletişim sayfalarının olmasını istemektedir. Bu durum sitenin güvenirliğini arttırmaktadır.
46 – Domain Trust Değeri: Trust yani güvenilirlilik değeri Google’ın değer verdiği bir algoritma olarak bilinir.
47 – Site Yapısı: Web site yapınızın organize bir biçimde kurgulanmış olması, Google’ın size çok daha rahat tarayabileceği ve indeksleyebileceği anlamına gelir.
48 – Site Güncellemeleri: Web sitenizi sıklıkla güncellemeniz ve sitenize yeni içerikler girmeniz, arama motoru optimizasyonu sonuçlarını olumlu etkileyecektir.
49 – Sayfa Sayısı: Sayfa sayısının çok az olması, ilgili sitenin zayıflığına işaret edebilir.
50 – Site Haritası: Site haritası yardımı ile güncel sayfalarınızı Google’a çok daha hızlı iletebilirsiniz. Böylelikle indekslenme oranınız önemli oranda artacaktır.
51 – Sunucu Hataları: Web sitenizde yaşanacak olası sunucu hatalarının fazlalığı, arama sonuçlarına olumsuz yansıyabilir.
52 – Sunucu Lokasyonu: Sunucu lokasyonunun hizmet verdiğiniz bölgeye uzaklığı SEO açısından oldukça kritiktir. Sunucunun size yakın olması önerilir.
53 – SSL Sertifikası: Google çok açık bir şekilde https kullanımının arama sonuçlarını olumlu etkileyeceğini açıkladı.
54 – Yinelenen Meta İçerikleri: Web sitenizde yinelenen meta içeriklerinin fazlalılığı, arama sonuçlarını olumsuz etkileyecektir.
55 – Mobil Site: Web sitenizin mobil versiyonu mutlaka kullanıcı dostu ve mobil uyumlu olmalıdır.
56 – Site Navigasyonu: Kullanıcılar web sitenize geldikleri zaman kolaylıkla hareket edebilmelidirler.
Backlink
57 – Yaşlı Domainlerden Backlink: Uzun yıllardır webte olan web sitelerden backlink almak, yeni sitelerden backlink almaya oranla çok daha etkilidir.
58 – Domaine Gelen Backlinkler: Ana domaininize gelen backlink sayısı, Google algoritmaları açısından oldukça değerlidir. Bu sayı ne kadar fazla olursa Google’daki görünürlülüğünüz de o kadar fazla olacaktır.
59 – C Sınıfı IP: Farklı sayıda C sınıfı IP lerden gelen backlink sayısının web sitenize olumlu etkiler sağlayacaktır.
60 – Alt Etiketi: Görsellerinizde kullandığınız alt etiketleri arama motoru optimizasyonu açısından oldukça önemlidir.
61 – Edu ve Gov Adresleri: .edu ve .gov adreslerinden web sitenize gelen backlinkler (eğer spam değilse) Google’daki sıralamanızı yükseltecektir.
62 – Backlink Otoritesi: Web sitenize gelen backlinklerin otorite değeri yüksek olmalıdır.
63 – Rakiplerden Gelen Backlink: Sizinle aynı sektörde yer alan web sitelerden alacağınız linkler, diğer backlinklere oranla çok daha değerlidir.
64 – Sosyal Medya Paylaşımları: Sayfalarınızın sosyal medyada paylaşılması, o sayfaların SEO değerlerini arttıracaktır.
65 – Spam Sitelerden Backlink: Spam veya zararlı sitelerden alınan backlinkler, web sitenize zarar verebilir.
66 – NoFollow Etiketler: Linklere eklenen nofollow etiketleri, Google’a ilgili linki takip etmeme komutu verir dolayısıyla bu tarz linklerden bir değer aktarımı gerçekleşmez.
67 – Link Çeşitliliği: Sadece sınırlı sayıda kaynaktan gelen backlinkler, sayfalarınızın Google spam filterelerine takılmasına neden olabilir. Ne kadar farklı kaynaktan backlink alırsanız, o kadar başarılı olursunuz.
68 – 301 Yönlendirmeleri: 301 yönlendirmelerinden gelen backlinkler değer kaybı yaşamaktadırlar. Olabildiğince az 301 yönlendirmesi kullanmalısınız.
69 – Anchor Text: Anchor text her ne kadar eskisi kadar değerli olmasa da hala oldukça değerli diyebiliriz.
70 – Site içi Anchor Text: Site içi linkleme çalışmalarında kullanacağınız anchor textler de oldukça önemlidir.
71 – com.tr: com.tr uzantılı web sitelerden alacağınız linkler, diğer linklere oranla biraz daha değerli olabilir.
72 – Link Lokasyonu: İçerik başlarında yer alan linkler, içeriğin sonlarında yer alanlardan daha değerlidir. Ayrıca sayfa içerisindeki link, sidebarda veya footerda yer alan linkten daha değerlidir.
73 – Link Alaka Düzeyi: Backlink aldığınız sayfanın sizin sayfanız ile olan alaka düzeyi de çok önemlidir.
74 – Otoritelerden Alınan Linkler: Piyasada otorite olarak bilinen web sitelerden alınan backlinkler ekstra değerlidir.
75 – Wikipedia: Wikipedia’dan gelen backlinkler her ne kadar nofollow etiketi ile gelse de, bu linklerin de değerli olduğu düşünülmektedir.
76 – Backlink Satırı: Backlinklerin yer aldığı satırda geçen kelimeler de önemlidir. Bu kelimeler Google’ın konu ile ilgili daha net bir fikre sahip olmasını sağlayacaktır.
77 – Backlink Yaşı: Eski backlinklerin yeni backlinklerden daha değerli olduğuna dair yaygın bir inanış vardır.
78 – Doğal Link Profili: Web sitenize gelen bağlantıyı gönderen sitenin, doğal bir link profiline sahip olması önemlidir.
79 – Link Takası: Kimse ile yoğun link takası yapmayın! 🙂
80 – DMOZ: Dmoz kaydı olan sitelerin SEO skorlarının daha yüksek olduğuna inanan bir kesim var. Ben her ne kadar buna inanmasam da yine de belirtmek istedim.
81 – Sayfadaki Link Sayısı: Bir sayfadan çıkan link sayısı ne kadar azsa, o linklerin değeri de o kadar fazla olacaktır. Buna SEO dünyasında link juice de denir.
82 – Forumlar: Forumlardan gelen backlinkler genellikle değersiz kabul edilse de, bazen web sitenize zarar bile verebilir.
Kullanıcı Deneyimi
83 – Tıklanma Oranı: Anahtar kelimenin Google organik sonuçlarda daha fazla tıklanması, o kelimenin sıralamasını yükseltecektir.
84 – Hemen Çıkma Oranı: Hemen çıkma oranının SEO üzerindeki etkileri hala tartışılıyor ama bence: bu konu çok önemli!
85 – Direkt Trafik: Web sitenize gelen direkt trafiğin de, SEO sonuçlarını biraz etkilediği düşünülüyor.
86 – Tekrar Eden Trafik: Web sitenize gelen kullanıcı trafiğinin tekrar etmesi, SEO sonuçlarını olumlu etkilemektedir. (En azından öyle inanıyoruz)
87 – Chrome Yer İmlemesi: Chrome sık kullanılanlara eklenen sitelerin Google tarafından arama motoru optimizasyonu sonuçlarında değerlendirildiği düşünülüyor.
88 – Yorumlar: Sayfalarınız içerisinde yapılmış olan yorumlar sıralama etkenlerini olumlu etkileyebilir.
89 – Oturum Süresi: Google sonuçlarından sayfalarınıza ulaşan kullanıcıların sitenizde geçirdikleri zaman da arama sonuçlarını etkilemektedir.
Markalaşma
90 – Anchor Textte Yer Alan Marka Adı: Backlink anchor textte yer alacak marka adı, domain otorite değerinizi güçlendirecektir.
91 – Marka Aramaları: Eğer kullanıcılar markanızı Google’da aratıyorsa, bu durum arama motoru optimizasyonu açısından oldukça değerli olacaktır.
92 – Sosyal Medya Sayfaları: Sosyal medya hesaplarınızın olması Google’ın siteniz ile ilgili kanaatını iyileştirecektir.
93 – Lokal SEO: Markanızın Google lokal sonuçlarda yer alması organik trafiğinizin güçlenmesini sağlayacaktır. Mutlaka Google iş yerim servisinden faydalanın derim…
Spam
94 – Panda Algoritması: Zayıf içerikli veya robotlar tarafından oluşturulan içerikler Google algoritma cezaları ile karşılaşabilir.
95 – Spam Linkler: Web sitenizden diğer web sitelere çok fazla link çıkmanız, sitenizi spam statüsüne sokabilir.
96 – Doorway Sayfalar: Arama motorları için farklı, kullanıcılar için farklı içerik oluşturmanız, Google tarafından hızlıca fark edilecek ve siteniz bu durumdan ötürü cezalandırılacaktır.
97 – Aşırı SEO: Google için yaptığınız arama motoru optimizasyonu çalışmalarını abartmamalısınız. Çok fazla SEO çalışması, negatif sonuçlara yol açabilir.
98 – IP Adresi: Eğer sunucunuzun IP adresi Google tarafından banlandıysa, sizin sitenizin de başı dertte demektir.
99 – Penguen Algoritması: Penguen algoritmasına takılan web sitelerin Google’daki sıralamaları oldukça düşük olacaktır.
100 – Doğal Olmayan Linkler: Eğer web siteniz için yaptığınız backlink çalışmaları doğal bir görünümden uzaklaşırsa, çok uğraşacaksınız demektir.
Çok yüksek bütçelere sahip olmayan pek çok firma çok uzun süreli olarak seo kullanamayacağından düzgün yapılandırılmış sem e ihtiyaç duyacaktır. Pek çok firmanın yer aldığı bir sektörde sitemizde yer alan aynı meta tag’ ların bizi sıralamada daha üst sıralarda göstermesi için neleri doğru yapmamız gerekir?
Atıyorum süt satışı ile ilgili bir sitemiz var. Fakat bu kelimeler aratıldığında sitemizin domain yaşı eski, url’ leri yapılandırılmış ve anahtar kelime girilişleri görünür de düzgün, araçlar tarafından kolayca okunur bir halde. Adwords ve Yandex Direct ayarlamalarında da herhangi bir sıkıntımız bulunmuyor.
Buna rağmen sıralamada yine de ilk beşe sadece bütçe ayırdığımızda girebiliyoruz. Bunun önüne sizce nasıl geçebiliriz?
Öncelikle merhabalar Ahmet bey. etiketlerini de unutmayın. Bu konu için “site içi optimizasyon” ve “içerik planlamaları”nı araştırmanızı tavsiye ederim.
Yukarıdaki rehberimizde “her şeyi” adım adım uyguladığınızı varsayarak yorum yapıyorum.
-Sitenizde https://schema.org kodları barındırıyor musunuz? Konu hakkında bilgi sahibi değilseniz araştırmanızı öneririm.
-https://validator.w3.org/ adresinden sitenizi check edin, sitenizin tüm tarayıcılarda sorunsuz çalıştığından emin olun.
-Siteniz mobil uyumlu olsun.
-İçeriklerinizin kolayca okunur olmasının yanı sıra önemli bir husus da şudur: Örneğin süt satışı yapıyorsunuz. Anahtar kelimemiz “Organik süt” olsun. “Organik süt” kelimesine meta taglerinizde yer vermenizin dışında site içinde paylaştığınız yazılarda bahsi geçen anahtar kelimeyi tekrar tekrar yineleyin ki google sizi algılasın. Elbette ki
-Sosyal medya hesaplarınız yoksa açmanızı öneririm. Açtığınız/açacağınız bu hesaplardan sitenize hit sağlayın.
-Son olarak, her ne kadar “PageRank bitmek üzere” deseler de PR’ı yüksek sitelerden yine bahsettiğimiz gibi “organik süt” anahtar kelimesi etrafında içeriğinizi planlayıp backlink almanızda da fayda var.
Backlink hakkında https://www.ebruaydin.com.tr/google/backlink-ile-11-adimda-googleda-ilk-10-siraya-yukselme/ yazımı da inceleyebilirsiniz.
Aslında daha nice yapılacaklar var SEO için fakat bunlar yeterli olur umarım.
SEO sabır ve zaman istiyor. Umarım sabırlısınızdır 🙂
Kolay gelsin.
Öncelikle teşekkür ederim, siz cevap vermeden önce yine bir arkadaşımın önerisiyle çok farklı alanlarda çalışan tesadüfen bulduğumuz bir siteye baktım. İlgili sektöre dahil her ne yazılırsa yazılsın onlarca öncü marka varken sürekli olarak site en üst sırada çıkıyordu.
Aynen söylemiş olduğunuz gibi var olan içerik bence tamamen tesadüf 🙂 olarak anahtar kelime etrafında dizayn edilmiş ve neredeyse kusursuzdu. Az önce de diğer yazınıza göz atma fırsatım oldu, Kim ne derse desin tamamen içerikle anahtar kelimeler uyuşmakta ve bu çevrede bir tasarımdan oluşmaktaysa mobil uyuma gerek kalmaksızın site en üst sitede yer alıyor. Sanırım sabırlıyım hiç belli etmeyen bir yapıda olsam da 🙂
Bilgilendirmeniz için tekrar teşekkür ederim, Saygılar