Uzun bir aradan sonra merhaba! 🙂
Google Analytics hala en iyi SEO ölçme araçlarından biridir. Ancak Google Analytics’te SEO Raporu hazırlayabilmek için bunu nasıl yapacağınızı ve hangi raporları nasıl oluşturup, kullanacağınızı bilmelisiniz.
Google Analytics’te SEO Raporları Oluşturma
Değerli anahtar kelime verilerini göstermediği için Google Analytics’in değerini kaybettiğini düşünenler olabilir. Ancak Google Analytics hala en iyi SEO ölçme araçlarından biridir. Ancak nereye bakacağınızı ve hangi raporları nasıl oluşturup, kullanacağınızı bilmelisiniz.
1. Özel Bir Uyarı veya SEO Kontrol Paneli Oluşturma
Bildiğiniz üzere Google, algoritmalarını sürekli olarak güncelliyor. Bu yüzden muhtemelen sitenizin arama trafiğinde dalgalanmalar olacaktır. Bu algoritma güncellemeleri sitenizi şimdi veya daha sonra etkileyecektir.
Bu nedenle, bir güncellemenin etkisini tersine çevirmek için bildirim almak en iyisidir!
Neyse ki Google Analytics‘te, Analytics raporunuzda ani değişiklikler olması halinde harekete geçmenize olanak tanıyacak özel bir uyarı ayarlayabilirsiniz.
Örneğin; arama trafiğinde büyük bir azalma yaşarsanız, değişiklikleri analiz eden özel bir uyarı oluşturabilirsiniz.
Özel bir uyarı oluşturmak için Google Analytics ‘e girin ve soldaki görev çubuğundan “Yönetici” yi seçin
Açılan sayfada Görünüm ‘ün altında Özel Uyarılar ‘ı bulup tıklayın.
Hemen ardından açılan sayfada +Yeni Uyarı ‘yı tıklayın
Özel uyarılar kadar faydalı olabilecek özel bir SEO kontrol paneli de ayarlayabilirsiniz. Özel bir SEO gösterge tablosu, önemli SEO istatistiklerinin özet olarak tek bir yerde verir ve size ciddi şekilde zaman kazandırabilir. Aşağıda, özel bir SEO gösterge tablosunun nasıl görünebileceğine ilişkin bir örnek var.
İşte burada yapılandırılmış bir SEO kontrol paneli var. Bunu kullanmak isterseniz tek yapmanız gereken bunu içeriye aktarmak. Buraya tıklayınız.
Google Analytics ekranınız açık olsun. Karşınıza aşağıdaki gibi ekran gelecek, görünümden sitenizi seçin ve panonuz mevcut verileri kullanarak çatt diye hazır hale gelecek. 🙂
Şimdi düşük performans gösteren sayfalarınıza yapacağınız SEO çalışmaları için Google Analytics’te yapmanız gerekenleri görelim.
2. Trafiği Düşük Sayfalarınızı İyileştirmek
Bu aşamada yine Google Analytics arayüzümüze geliyoruz.
“Edinme“nin altındaki “Search Console” düğmesine tıklıyoruz. (Search Console’u entegre etmeniz gerektiğini unutmayın.)
Daha sonra, “Search Console” bölümünün altında “Sorgular” düğmesini arayın. Bu size bir Arama Sorguları Raporunu gösterecektir.
En sağda, bu arama sorgularının her biri için sayfalarınızın tam olarak sıralamasını/konumunu görebilirsiniz.
Elbette herhangi bir Google aramasının birinci sayfasındaki sonuçlar 2. , 3. ve 4. sayfadaki sonuçlardan daha fazla tıklama alacaktır.
Arama motorunu kullananlar, birinci sayfadaki sonuçların genellikle daha kaliteli, daha bilgilendirici ve diğer sayfalardaki sonuçlardan daha güvenilir olduğunu varsayıyor.
İyi haber şu ki sıralamayı değiştirmek için bir şeyler yapabilirsiniz. Öncelikle “gelişmiş” seçeneğini tıklayın.
Buradan “Edinme“nin altındaki “Ortalama Konum“u 10’dan büyük olacak şekilde ayarlayın.
Daha sonra Uygula ‘ya tıklayın. Artık performansı düşük sayfaları bulmak, trafiği düşük sayfalarınızın hitini arttırmak için nereye bakacağınızı bildiğinize göre harekete geçebilirsiniz.
Bir sonraki adım, SEO çalışmaları yaparak bu sayfaları daha üst sıraya yerleştirmektir.
3. Hangi SEO Çalışmasının Etkili veya Etkisiz Olduğunu Anlamak için Google Analytics’e Not Ekleyin
Bildiğiniz gibi SEO çalışmaları bir süreç gerektiriyor. Öyle ki aylarca ciddi takip ve çalışma yaptıktan sonra SEO çalışmalarının meyvesini alabiliyorsunuz. Bazen o kadar çok hamle yapılıyor ki, acaba hangi SEO çalışmasının ne kadar etkisi oldu diye tespit edebilmek son derece güç oluyor. İşte bu noktada bize yardımcı olabilecek bir şey var: Google Analytics’e açıklama eklemek!
İlk olarak kırmızı çerçeve içerisindeki “aşağı ok” işaretine tıklıyoruz.
Ardından sağ tarafta bulunan “Yeni Not Oluştur” yazısına tıkladıktan sonra bize bir açılan not alanına istediğimiz notu girebiliriz.
Bu, başarılı SEO hamlelerini çoğaltmak için çok kullanışlı olacaktır. Ek açıklamalarınızı bir SEO günlüğü olarak düşünebilirsiniz.
4. Trafiği En Çok Dönüşüm Sağlayan Sayfalara Yönlendirin
SEO’nun ana hedeflerinden birisi, dönüşümü arttırmaktır. Dünya çapında SEO uzmanlarının da belirttiği şey dönüşümü arttırmanın en kolay yolu, insanları en iyi dönüşüm sağlanan sayfalara yönlendirmek!
Bu kestirmenin en zor kısmı hangi sayfaların en iyi dönüşüm sağladığını tespit etmektir. Bundan sonra hyper link (site içi linkleme, adresleme) yöntemi ile onları sitenizde gezmeye zorlayabilirsiniz. Hadi şimdi bu sayfaları tespit edelim.
Google Analytics’te, “Dönüşümler” bölümüne gidin. “Hedefler” in altında “Ters Hedef Yolu” nu seçin.
Karşınıza aşağıdaki gibi bir sayfa çıkacak. Bu sayfa üzerinden ziyaretçilerinizin veya müşterilerinizin yürüdüğü sayfa adımlarını sıklık derecesine göre görebilirsiniz.
Blog yönlü bir web sitesi için SEO çalışıyorsanız bu konumlar yazı başlıkları ya da başka araçlar olabilir. En sağda açılış sayfaları ve dönüşüm yolunu gösteren sayfalar görünecektir.
İşte bu en çok trafik alan ve insanları dönüşüm yoluna sokan sayfalara dahili bağlantılar ekleyin. Hepsi bu kadar. Eliniz biraz daha güçlendi.
Şimdi de sayfalarımızı arama sonuçlarına uygun hale gelecek şekilde geliştirmeye geçelim.
5. Sayfalarımızı Arama Sonuçlarına Göre İyileştirmek
Site çapındaki hemen çıkma oranları, neler olduğuna dair bize çok şey anlatmaz. Bu yüzden gerçeklerin tam bağlamını anlamak için biraz daha derine inmeliyiz. Birçok kişi arama sonuçlarında yükselmek için SEO uyumlu makaleler yazıyor veya yazdırıyor. Fakat başarıyı yakalamak için bu yeterli değil! Hala o sayfalarda iyileştirme yapmamız gerekiyor. Bunun için Google Analytics‘te kötü sayfalarımızı bir görelim.
Google Analytics’te “Davranış” bölümüne gidin. “Site İçeriği“nin altında, “Tüm Sayfalar“ı tıklayın.
Yine, “gelişmiş” düğmesini tıklayın. Ardından, “Kaynak/Araç“ı seçin ve “google / organic” yazıp uygula deyin.
Bu filtrenin amacı, organik arama sonuçlarına göre Google’da en iyi ve en kötü performans gösteren sayfalara bakmaktır. Bu şekilde, ücretli reklamlar sonuçlara dahil olmayacaktır.
Burada sağ tarafta “Hemen Çıkma Oranı” ve yüzdelerini görebilirsiniz.
İlgilenmeniz gereken sayfalar hemen çıkma oranının çok yüksek olduğu sayfalardır. Bu, sayfanızla ilgili bir şeylerin yanlış olduğu anlamına gelir. Örneğin içerik arama amacına uygun olmayabilir veya eski, alakasız, güdük bilgi içeren, mobil cihaz dostu olmayan…vb durumlar olabilir.
Bazı testler, SEO çalışmaları uygulamanız, değişiklikler yapmanız ve bu sayfaları optimize etmede ve geliştirmede çalışmanız gerekiyor. Çalışın ve sayfalarınızın performansını yükseltin.
6. Açılış Sayfası Raporlarını Analiz Ederek Gösterim ve Tıklama Oranını Artırın
Arama motoru sonuçlarından gelen organik ziyaretçilerinizin, geldiği açılış sayfalarını analiz edebilirsiniz.
“Edinme” menüsünün altındaki “Search Console” seçeneğini tıklayarak “Açılış Sayfaları” seçimini bulun.
Organik açılış sayfaları raporunuzu analiz edersek, ziyaretçilerinizin web sitenizle nasıl etkileşimde bulunduğu konusunda net bir harita görebilirsiniz. Ayrıca ilgili açılış sayfası linkine tıklayarak hangi anahtar kelimelerde açılış sayfanızın gösterim ve tıklama elde ettiğini de görebilirsiniz. Bu şekilde gerekli SEO çalışmalarına dair önemli bir ön bilgi, tıklama ve gösterim oranını arttırmak için neler yapmanız gerektiğine dair değerli fikirler elde etmiş olacaksınız.
Sonuç
Google Analytics sürekli değişiyor olabilir. Hatta bazı kritik anahtar kelimeleri de gizliyor olabilir. Ancak bu Google Analytics’in değerini kaybettiği anlamına gelmiyor.
Sağladığı değerli veri ve SEO raporu oluşturabilme imkanından dolayı Google Analytics, SEO çalışmaları için hala en iyi SEO araçlarından biridir.
Sizin de kullandığınız farklı SEO raporu veya tabloları varsa yorum ile benimle paylaşabilirsiniz.