SEO ve SEM
Bu yazımda sizinle SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) ve SEM (Arama Motoru Pazarlamacılığı)üzerine konuşacağız. SEO ve SEM i tanıyarak aralarındaki farklardan bahsedeceğiz. Sunuma başlamadan önce belirtmek istediğim bir husus var. Eğer internetten para kazanmaya yeni başladıysanız veya henüz ilk adımınızı atıyorsanız bu sunumu dikkatle dinleyin. Bu sunumda sizler için çok önemli bilgiler vereceğim. Ama şunu da söylemeliyim ki internetten para kazanan ileri seviye kullanıcılar için de bu sunum da değerli bilgiler mevcut.
Konu internet olduğu zaman pazarlama stratejilerini iki ayrı metoda bölebiliriz. Bunlardan birincisi SEO ve diğeri ise SEM’dir.
Her iki kısaltma da dilimize İngilizceden geçmiştir. SEO, Search Engine Optimization kelimesinden kısaltılarak elde edilmiştir. Türkçe çevrildiğinde “Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelmektedir. SEM ise Search Engine Marketing kelimelerinin kısaltmasıdır. Türkçesi “Arama Motoru Pazarlamacılığı” dır.
SEO ve SEM her ne kadar ayrı ayrı yöntemler olsa da bir pazarlama stratejisi olarak beraber yürütülebilirler. Biz de size pazarlama çalışmalarınızda her zaman bu iki metodu beraber yürütmenizi öneriyoruz. En azından biri ile başlayıp sonra diğerine geçmeniz başarılı sonuçlar almanızı sağlayacaktır.
Günümüzde internet oldukça yaygın bir biçimde kullanılıyor. Özellikle son yıllara baktığımızda internet trafiğinin ne denli yoğun olduğunu, en popüler markalardan en yenilerine kadar hemen hemen her markanın internet için ayırdığı gücü ve yatırımı rahatlıkla görebilirsiniz. Peki, internet üzerinden yürütülen pazarlama çalışmaları neden bu kadar önemlidir şimdi kısaca bunlara bir bakalım.
İnternet herkes için bir çok olanak sağlar. Bunlardan bir tanesi web sitelerine hazır bulunurluğu yüksek, kaliteli ve odaklı müşteri yollamaktır.
Web sitenizde ne sunuyor olursanız olun, sitenizi ziyaret edecek kişilerle kolayca iletişime geçebilirsiniz. Sitenize koyacağınız küçük bir iletişim formu veya adres bilgisi ziyaretçilerin sizi kolayca bulabilmesini sağlar.
İster genç veya yaşlı, ister kadın veya erkek, isterse de belirli bir coğrafyada ikamet eden biri olsun… İnternet size her zaman belirli bir kitleyi hedefleyebilmenizi sağlar.
İnternet sayesinde sitenize ulaşan ziyaretçilerin ihtiyaçlarını ve isteklerini kolayca öğrenebilir ve analiz edebilirsiniz. Bunun için sitenize bir anket veya istek formu koymanız yeterli olabilir. Ancak internetin ölçülebilir olmasıyla bunlara gerek kalmadan sadece ziyaretçi istatistikleriyle bile ziyaretçilerinizin eğilimlerini anlamanız ve ölçmeniz oldukça kolaydır.
İnternet platformu size başka hiçbir yerde erişemeyeceğiniz imkanlar sunar. Bunlardan en önemlilerinden biri de erişebilirliktir. Bir ürün mü satıyorsunuz? Ürününüzü dünyanın herhangi bir yerindeki bir kişiye ulaştırabilir, bu kişiye satış yapabilir ve kazançlarınızı katlayabilirsiniz. Neresi olduğu fark etmez: Ürününüzü isterseniz Amerika’ya, isterseniz Asya’daki her hangi bir kişiye satabilirsiniz. Bu konuda internet size sınırları zorlayan bir olanak sağlar.
Ölçülebilirlik internetin size sağladığı en faydalı özelliklerden biridir. İnternetin ölçülebilirliği sayesinde yatırım giderlerinizi ve getirinizi kolayca hesaplayabilir ve pazarlama stratejilerinizi buna göre yönlendirebilirsiniz.
Diğer ticaret platformlarıyla kıyasladığınızda internetin pazarlama stratejilerinizi hayata geçirmek için size çok daha fazla hız ve uygun maliyet sağladığını görebilirsiniz.
Evet, internetin sağlayacağı faydaları saymakla bitiremeyiz. Ancak gördüğünüz gibi internetten yapılan pazarlama stratejilerinin birbirinden önemli birçok nedeni vardır.
Bu bölümde SEO yani Arama Motoru Optimizasyonundan bahsedeceğiz.
Arama Motoru Optimizasyonunun ne olduğunu bilmemiz bize yaptığımız çalışmalarda daha iyi sonuçlar alma olanağı tanır. Öncelikle SEO’nun ne olduğunu kısaca tanımlayalım.
Anahtar kelimeler, seo uygulamalarının yapı taşlarındandır diyebiliriz. Çünkü anahtar kelimeler neredeyse her türlü optimizasyon tekniğinde kullanılır ve önemli roller oynarlar. . Anahtar kelimeleri bir web sitesini arama motorlarına en iyi şekilde tanıtan elementelerdir. Sitenizi hedef kelimede arama motorlarının sonuç sayfalarında yükseltmede büyük rol oynar anahtar kelimeler. Bu sebeple optimizasyon sürecini başlatmadan önce hangi anahtar kelimler üzerinde çalışacağınızı, seçtiğiniz kelimelerin amacınız niçin doğru olup olmadığını ve bu anahtar kelimelerin hangi sırayla sizin için önem arz ettiğini en iyi şekilde belirlemelisiniz. Yani SEO’nun yolunu, hayat çizgisini çizecek adım burasıdır. Bu adımı oldukça önemsemelisiniz. Eğer optimizasyona anahtar kelimeleri dikkate almayıp ta üzerinde çalışılmamış anahtar kelimeleri seçerek başlarsanız atacağınız diğer adımların bir etkisi olmasını beklememeniz gerekir. Başka bir deyişle sonuçlar tesadüfi olacaktır.
Başlık seçimi aslında çok basit gözüken fakat en zahmetli işlerden biridir. İçerikler için oluşturulan başlıklar arama motorlarının sonuç sayfalarında gösterilen en önemli bölümleri oluşturlar. Özellikle içerikler için yapılan SEO çalışmalarında başlığın yüzde bakımından kapsadığı alan %25 -%30 lara dayanmaktadır diyebiliriz. Ayrıca yayınlanmış ve arama motorları tarafında kaydedilmiş başlıkların değiştirilmesi zaman zaman da olsa SEO çalışmanızın bir anda boşa gitmesine sebep olabilir. Bu nedenle içeriklerinize veya sitenize başlık atarken dikkatli olmalısınız.
Geçmişte en büyük arama motorları dahi siteleri sıralamak için sitelerin veya sayfaların meta anahtarlarını kullanırlardı. Bu durum günümüzde böyle değil. Meta anahtarlar sayfaların sıralanmasında direk bir etken değildir. Ancak, sıralamalara dolaylı olarak etki ederler. Örneğin bir yazının tamamı ile kendisine atanmış meta anahtarların oluşturduğu tutarlılık o yazının sıralamasına dolaylı olarak etki eder. Ayrıca “meta description” adıyla geçen ve içeriklerin açıklaması olarak ortaya çıkan meta etiketi arama motoru sonuçlarında listelenen sayfaların başlıklarının hemen altında yer alır. Bu durum da bize “meta description” etiketinin ne kadar itinayla yazılması gerektiğini gösteriyor.
Sitenizi hazırladınız, içerikleriniz de tamam. Şimdi sitenizi insanlarla tanıştırma vakti. Peki bunu nasıl yapacağız? Elbette ki sitenizi en iyi şekilde insanlara ulaştıracak olan büyük arama motorları sayesinde… Sitenizi oluşturduktan sonra ekranda gördüğünüz arama motorlarına sitenizi kaydedebilir ve büyük arama motorları tarafından veri tabanlarına kaydedilmesini sağlayabilirsiniz. Böylelikle insanlar sitenizi bulabilir ve siteniz kolayca ulaşılabilir hale gelir.
Genelde önerilerde ve açıklamalarda bulunduk. Peki önerilmeyenler neler? Hemen bahsedelim:
Buraya kadar olan bölümde SEO’dan bahsettik. Artık SEO yu tanıyor ve SEO uygulamalarında nelere dikkat etmemiz gerektiği konusunda bazı bilgilere sahibiz. Ancak bu noktada size bir hatırlatma yapmak istiyorum. Bu sunumda SEO konusunu detaylıca ele almıyoruz. Amacımız sadece SEO ‘yu tanımak ve anlamaktır. SEO yani arama motoru optimizasyonu ile ilgili kapsamlı anlatımlar, SEO teknikleri ve stratejiler GooMass Eğitim Kiti’nin SEO Eğitimi bölümünde detaylıca, hiçbir ayrıntı atlanmadan anlatıldı. SEO eğitimi ile sizlere başka hiçbir yerde karşılaşamayacağınız Türkçe bir kaynak sunuyoruz. Yani, kısacası SEO eğitimini GooMass’ın önemli eğitimlerinden biri olduğunu bilmenizi isterim.
SEM nedir? Arama Motoru pazarlamacılığı olarak çevirebileceğimiz SEM Türkçe ye yeni girmiş bir internet terimi olmasına karşın son yıllarda oldukça popülerleşmiştir. Bu bölümde arama motoru pazarlamacılığına bir mercek tutarak daha yakından bakacağız.
Arama Motoru Pazarlamacılığı Türkiye de yeni bir kavramdır. Henüz daha yeni yeni duyulmaya başlanan SEM aslında internetin olmazsa olmazlarından biridir. SEM nedir?
Arama Motoru Optimizasyonunun uygulanması ve sonuçların etkisini göstermesi biraz zaman alır. Bu yöntemin etkili ve kalıcı olmasının yanı sıra biraz zaman alması bu sistemin bazı kullanıcılar için uygun bir sistem değil şeklinde işaretlenmesine sebep olur. Nedenine gelince, bazı kişiler yaptığı çalışmalardan hemen sonuç almak ister. Örneğin bir ürün satıyorsa bu ürünün tanıtımını yaptığı anda bunu satışa çevirerek dönüşünü almak ister. İşte bu tür kişiler için en iyi yöntem SEM yani arama motoru pazarlamacılığıdır. Sem ile kolayca bir reklam veren olabilir, dakikalar içerisinde bir reklam metni hazırlayabilir ve yine çok kısa bir süre içerisinde reklamınızı tüm dünyaya duyurarak yüksek sayıda müşteriler kazanabilir ve satışlar gerçekleştirebilirsiniz. İstediğiniz ölçüde yatırımlarla, yani ne kadar ödeyeceğinizi yine kendiniz belirleyerek arama motorlarında reklamlar yayınlayabilirsiniz. Eğer siz de pazarlama çalışmalarınızdan çok hızlı sonuçlar elde etmek ve tam odaklı potansiyel müşterilere ulaşmak istiyorsanız Sem tam size göre.
SEM ile hedef kitlenize ulaşmak oldukça kolay ve hızlıdır. Yapmanız gereken 2 cümlelik bir reklam metni hazırlamak ve arama motorunda belirli uygun bir ücret karşılığında reklamınızın yayınlamaktır. Üstelik bunun için hiçbir aracıya ihtiyaç duymazsınız. Reklamınızı yayınlar ve sonuçlarını anında görürsünüz. SEM ile hedef kitlenize ulaşmak için size 10 dakika yeterlidir.
SEM ile belirli bir ücret karşılığında arama motorlarında sonuç sayfalarının belirli bölgelerinde reklam yayınlayabilirsiniz. Peki, reklamlarınız nerelerde yayınlanır? Reklamlarınız arama motorlarının sonuç sayfalarının genelde üst, sağ ve alt kısmında organik sonuçların etrafında görüntülenir. Ancak bu durum her arama motorunun reklam politikasına göre farklılık gösterir. Örneğin Google’da reklamlar organik sonuçların üstünde, sağında ve altında görüntülenir.
Yahoo’da da yine üstte, sağda ve altta yer alır.
Bu sunumda internet üzerinden yapılan pazarlama stratejilerini iki ana grupta topladık. Ancak, internet pazarlama stratejileri bununla sınırlı değildir. Bu ana grupların haricinde de diğer bir çok reklam stratejisi de mevcuttur. Hangi stratejiyi kullanmak istiyorsanız kullanın, bilmeniz gereken en önemli şey internetin büyük bir potansiyele sahip olduğu ve mutlaka herkes için bir strateji olduğudur.
Peki, sizin için hangisi uygun? Hangi yolu seçmelisiniz? SEO mu, yoksa SEM mi?
Cevap çok basit: Her ikisi de. SEO ‘da, SEM’de kendi başlarına çok etkili stratejilerdir. Ancak biz size kesinlikle uygun olduğunuz ölçüde her ikisini de uygulamanızı, bu stratejileri beraber kullanmanızı tavsiye ediyoruz.
Evet, SEO ve SEM sunumumuzun sonuna geldik. Bu sunumda genel olarak SEO ve SEM stratejilerinden ve bunların uygulanması esnasında dikkat edilmesi gerekenlerden bahsettik. Amacımız SEO ve SEM’i tanımak ve anlamaktır. Daha önce de söylediğim gibi; SEO ile ilgili kapsamlı anlatımlar, SEO teknikleri ve stratejiler GooMass Eğitim Kiti’nin SEO Eğitimi bölümünde detaylıca, hiçbir ayrıntı atlanmadan anlatıldı. SEM kavramının nerdeyse tüm Dünya ‘da Google’ın Adwords hizmetiyle anılmasından ve Adwords’ünde arama motoru pazarlamacılığının en yaygın ve önemli aracı olmasından dolayı da SEM konularını Adwords Eğitimine dahil ettik ve detaylıca anlattık.
Bol kazançlar. 🙂
faydalı paylaşım olmuş Teşekkürler
Rica ederim.
Bilgiler icin tesekur ederim .
basarili bi konu umarim devami gelir
Bi Sorum Olcak Blacklink in bu konuda ne kadar faydasi var ?