SEO Uyumlu URL Yapısı Nasıl Olmalıdır?
Gerek arama motorları gerekse kullanıcılar web sitelerde yer alan URL’lerin okunabilir ve anlaşılabilir olmasını istiyor. Haksız da değiller…
Peki okunabilir/anlaşılabilir URL ne demek? Bu konuya değinelim…
SEO Uyumlu URL Yapısı
URL (Uniform Resource Locator) web sitenizin adresidir. Örnek: https://www.ebruaydin.com.tr/
Yukarıdaki görselde yer alan yapı tam manasıyla SEO dostu bir URL’dir. Gördüğünüz gibi düzgün bir breadcrumb yapısı kullanılmış ve her klasör adı doğru isimlendirilmiştir. Doğru bir kullanım olan başka bir URL inceleyelim.
https://www orneksite.com/akilli-telefonlar/iphone6
Gelin bir de SEO açısından oldukça kalitesiz bir URL inceleyelim…
https://www.orneksite.com/static/Browse/ID72/14418875/c_1/1%7Ccategory_root%7CTech.htm
Yukarıdaki iki URL inde aynı sayfaya gittiğini düşünelim, aradaki farkı görüyor musunuz? İşte bunu Google da görüyor!
Doğru URL Yapısının SEO’ya Etkisi
Doğru URL kullanımının Arama Motoru Optimizasyonu’na doğrudan 2 etkisine bakalım..
1 – Tıklanma Oranı: Google arama sonuçlarını etkileyen faktörlerden bir tanesi de tıklanma oranıdır. Yani kullanıcılar Google’da arama yaptıktan sonra sayfanızı ne kadar fazla tıklarsa, Google sizi bu arama ile o derece ilişkilendirir ve arama sonuçlarında yukarıya taşır. Dolayısıyla bu noktada başlık, meta açıklaması ve URL yapısı önem kazanıyor.
Kendinizi düşünün. Google’da bir arama yaptınız ve karşınıza karman çorman bir URL çıktı. Bu siteye girmek ister misiniz? Açıkçası kullanıcı olarak ben istemem.
2- Anahtar Kelime Kullanımı: Anahtar kelime, anahtar kelime, anahtar kelime…Anahtar kelime kullanımının SEO üzerindeki olumlu etkileri anlatmakla bitmez. Google arama hacimlerine göre URL oluşturmanız, arama sonuçlarında üst sıralara çıkmanızı sağlayacaktır.
Örneğin “Ankara gelinlik çeşitleri” kelime grubunda üst sıralarda çıkmak istiyorsunuz diyelim. Herhangi bir anahtar kelime çalışması yapmadan siteadi.com/ankara-gelinlik-cesitleri gibi bir URL oluşturdunuz ve ürünlerinizi listelediniz. Peki sadece Ankara’da “gelinlik modelleri” kelimesi ayda 27.100 kere aranıyorken, “gelinlik çeşitleri” kelimesinin sadece 50 kere arandığını öğrenseniz?
URL de anahtar kelime kullanımı sıralama sonuçlarını etkiliyor ve bu duruma kesinlikle dikkat edilmesi gerekiyor. (Not: Son yapılan Google algoritma güncellemeleri ile URL’de sadece anahtar kelime kullanmaktansa, o kelimenin “long tail” halini kullanmanız daha da değerli olmaya başladı. örnek: /son-moda-gelinlik-modelleri)
En Yaygın URL Kullanım Hataları
Masumca oluşturduğunuz veya kullandığınız URL ler size zarar veriyor olabilir. Gelin bu hataları inceleyelim…
Anasayfa’yı Sadece Bir URL Açmalı
Anasayfanın birden fazla URL ile açılması en çok rastlanan hatadır. Olukça da kritiktir! Örnekle açıklayalım…
Anasayfa URL: www.ebruaydin.com.tr
Anasayfa’yı Açmaması gereken URLler:
- ebruaydin.com.tr
- ebruaydin.com.tr/index.php
- ebruaydin.com.tr/index.php
- ebruaydin.com.tr/anasayfa
- ebruaydin.com.tr/anasayfa
Yukarıda yazdıklarım URL’ler www.ebruaydin.com.tr sayfasına 301 redirection ile yönlendirilmelidir.
Eğer bu yönlendirmeler yapılmazsa Google sayfalarınızı kopya içerik statüsüne sokabilir. Yani bu sayfaların hepsinde aynı içeriği yayınlıyorsun ve beni manipüle ediyorsun diyebilir. Buna dikkat edin!
Http ve Https Sayfaları
Yukarıda verdiğim örneğe benzer bir durum da https/http sayfalarda yoğunlukla yaşanmaktadır. Birçok firma bu durumun ciddiyetinin farkında değil.
Google birkaç ay önce web sitelerin https’e geçmesini önerdi. E tabi Google bir şeyi öneriyorsa biz buna emir gözüyle de bakabiliriz. Başta e-ticaret siteleri olmak üzere birçok online platform, web sitesini sertifikalandırıp https’e geçti. Peki http’de yaratılan sayfalar ne olacak?
Https’e geçtiğiniz taktirde anasayfanız başta olmak üzere tüm sayfalarınızı 301 ile doğru sayfalara yönlendirmelisiniz. Yani aşağıdaki örnekte olduğu gibi, bu iki sayfada açılıyorsa Google’ın sizi cezalandırması an meselesi olacaktır.
- https://ebruaydin.com.tr
- https://ebruaydin.com.tr
URL’de Parametre ve # Kullanımı
URL yapısında parametre kullanımından kaçının. Yazımın başında anlattığım hatalı/karışık URL ler gibi parametre kullanımı da SEO açısından sakıncalıdır. URLlerinizi basit bir şekilde oluştursanız, bu durumun arama motoru sonuçlarını olumlu etikeleyeceğini göreceksiniz.
Hatalı örnek: ebruaydin.com.tr/Servisler.aspx?pgr=1&cid=31
Doğru örnek: ebruaydin.com.tr/seo-servislerimiz
# kullanımı da başka bir dert. Aslında bakarsanız bu konu IT ile SEO uzmanlarını karşı karşıya getiren bir konudur. # kullanımı ile amaçlanan: kullanıcının sayfasını yenilemeden ve filtreden yaptığı seçimleri tekrar girmeden hareket edebilmesine sağlamak. Yani kullanıcı geri tuşuna bastığında yaptığı filtrelemenin (kırmızı-kısa kollu-50tl-kazaklar) kaybolmaması.
Bu durum kullanıcı deneyimi açısından kulağa hoş gelse de, minik bir problemimiz var demek zorundayım. Google # işaretinden sonrasını taramıyor… Yani bu sayfa arama motoru gözünde değersiz oluyor. Bu kullanımdan kaçınmak gerekir.
Türkçe ve Kaçış Karakterleri
URL’lerinizde Türkçe karakterler ve kaçış karakterleri kullanmanız SEO açısından sakıncalıdır. Peki nedir bu kaçış karakterleri?
Boşluk | # |
$ | % |
& | @ |
` | / |
: | ; |
< | = |
> | ? |
[ | \ |
] | ^ |
{ | | |
} | ~ |
“ | ‘ |
+ | , |
Yukarıdaki işaretlerinizin URL’lerinizde olmadığından emin olun.
Özetle:
Bu yazımızı okuduktan sonra tüm linklerinizi bir inceleyin. Eğer otomatik site haritası oluşturuyorsanız, site haritanızdan bu linkleri toplu analiz edebilirsiniz. Eğer site haritanız yoksa sitenizin URL ni Screaming Frog Ücretsiz SEO Aracı ile taratın ve gereksiz URL’leri düzeltmeye çalışın. URL SEO açısından çok önemlidir bu konuyu atlamayın!